Hvem er  Croquis
Croquis er et foretagende, der er orienteret mod visuel kunst med aktiviteter som forlagsvirksomhed, galleri, events, udstillinger osv.
Redaktion:
Castelli 941 "4"
Ramos Majla (1704)
Buenos Aires, Argentina
info@editorialcroquis.com.ar
                               









Et Statsligt Museum, en hollænder ved navn  Rembrandt og HIGHLIGHTS

af
Asbjørn Lønvig


For nogle år siden kom jeg farende ud fra et rum i det berømte Uffizi i Firenze, Italien.
Jeg gestikulerede voldsomt for at fortælle, at der hang 3 Rembrandt'er - 3 Rambrandt'er side om side i et enkelt rum!

Kom, kom, kom.
Hvem er Rembrandt? var der en, der sagde.
Det var vist nok for at gøre grin med min entusiasme.


Statens Museum for Kunst er der en udstilling ved navn "Rembrandt? The Master and his Workshop".
Den finder sted fra 4. februar til 14. maj 2006.

På denne udstilling er der 100 Rembrandt'er!
Der er 19 malerier og så er der tryk og tegninger af Rembrandt.

Da jeg kom ind i det mørke udstillingslokale med en enklet spot på hver Rembrandt blev min enthusiasme forvandlet til taknemmelighed og ydmyghed.
Taknemmelighed og ydmyghed fordi jeg fik lov at opleve dette.
Støtte og lån fra Nationalmuseet i Stockholm, Mauritshuis i den Hague, The Metropolitan Museum of Art i New York, the National Gallery of Art i Washington, the National Gallery i London, Rijksmuseum i Amsterdam og flere andre havde gjort denne enestående begivenhed mulig.
En oplevelse for livet.
Tilstedeværelse af 100 Rembrandt'er i et enkelt museum var langt fra det eneste højdepunkt.


To ægte Rembrandt'er fundet i København.
Statens Museum for Kunst i København fandt to ægte malerier af mesteren selv i sine arkiver.
To malerier, der havde levet et liv i glemsel i museets samling efter at være blevet afvist som Rembrandt'er på flere tidspunkter i løbet af det
20'ende århundrede.

Da jeg kom hjem fra denne udstilling gennemsøgte jeg mine egne arkiver.
Men.
Desværre.
Jeg fandt ingen Rembrandt'er.

De to malerier er nu gentilskrevet Rembrandt. Efter 3 års intense studier gennemført i snævert samarbejde med internationale eksperter, kan Statens Museum for Kunst fastslå, at man ud over en rig samling af tryk og tegninger af Rembrandt nu også ejer to ægte malerier af mesteren selv.

Nedenfor ses de to gentilskrevne Rembrandt'er.

Studie af en Gammel Mand i profil, c. 1630
Størrelse omkring 20 x 25 cm - dvs. 8 x 10"
Olie på lærred
Rembrandt van Rijn (1606-69)

Du skal klikke på maleriet til venstre. Jeg har lavet en stor, naturtro gengivelse af det.
Så kan du selv nyde det.

Det lille maleri
Studie af en Gammel Mand i profil er fundet i et arkiv af Karl Madsen på Fredensborg Slot i 1899. Men Rembrandt eksperter betvivlede denne tilskrivning helt tilbage fra 1933 og fremefter. Deres tvivl var primært begrundet i maleriets rå stil. Den tids eksperter fandt det svært at forene denne råhed med den pertentlige og omhyggelige stil, der var kendetegnende for Rembrandts tidlige værker. Nyere kunsthistorie har imidlertid påpeget, at selv i de tidligere år af sin karriere - årene hvor han opholdt sig i sin fødeby Leiden - eksperimenterede Rembrandt med bredere og mere varierede penselstrøg. Som andre værker af den unge Rembrandt, ser det ud til at dette lille maleri er et eksperiment. Røntgen studier forstærker denne teori, idet de viser, at den gamle mands hoved blev malet ovenpå et andet hoved, som forekommer hyppigt i Rembrandts værker fra dengang. Samtidig viser studier af trærammen, at træet kan spores tilbage til Rembrandt både geografisk og tidsmæssigt.



Korsfareren, c.1659-61
Størrelse omkring 60 x 80 cm - dvs. 23 x 31"
Olie på lærred
Rembrandt van Rijn (1606-69)

Igen skal du klikke på maleriet til venstre. Jeg har lavet en stor gengivelse af det.

I 1911 fandt Rembrandt kenderen og museumsdirektør Karl Madsen
Korsfareren i et fjernt hjørne af Fredensborg Slot, hvor det blev opbevaret midlertidigt. På trods af Karl Madsens åbenbare enthusiasme for maleriet, blev dets status hurtigt betvivlet, og i 1969 blev det afvist som en ægte Rembrandt. De allernyeste studier fortæller os, at maleriet er et forstudie til  The Knight with the Falcon (Göteborgs Konstmuseum). Røntgenundersøgelser understøtter denne antagelse ved at vise, at de underliggende lag af maling er opbygget som Rembrandt ville gøre det. Værket afbilder antageligt den hollandske Saint Bavo, og maleriet har den overbevisende vekselvirkning mellem det præcise og det spontane, som er så typisk for Rembrandt. Samtidig eksemplificerer det den pastose måde at male på, som var karakteristisk for kunstnerens sene arbejder. Der er imidlertid tegn, der antyder, at dele af maleriet er lavet af en af Rembrandts elever, hvilket var almindeligt i mesterens værksted.


Studierne fanst sted i samarbejde med et internationalt panel af eksperter omfattende lederen af the Rembrandt Research Project, professor dr. Ernst van de Wetering, undersøgelsestekniker ved the Rembrandt Research Project Karin Groen, senior konservator David Bomford fra the National Gallery i London og chefkonservator ved Statens Museum for Kunst Jørgen Wadum.
Baseret på den nyeste viden om Rembrandt og kunstnerne omkring ham - og tekniske studier med røntgen, infrarød reflektografi, dendrokronologi (videnskaben at datere træ), studier af lærreders trådantal, lærredets grund, lag af maling osv. - har Statens Museum for Kunst opnået megen ny viden om de pågældende værker. For eksempel er de to gentilskrevne værker placeret i hver sin ende af Rembrandts livsværk. Studierne er dokumenteret i en omfattende bog, som er blevet udgivet i forbindelse med udstillingen.


Statens Museum for Kunst.
Den Gamle Bygning.
Et museum med Rembrandt'er ville du nok forvente så således ud:

 

Museumsbygningen stammer fra 1896 og var tegnet i ornamental historisme af
arkitekt Wilhelm Dahlerup. Bygningen afspejler den sprudlende fryd - der er typisk for perioden -
frembragt ved at blande flere historiske stilarter.
Dette fremstår tydeligst i den rigt dekorerede facade og den imponerende indgang, som
sørger for en yderst højtidelig overgang fra verden udenfor til museets samlinger.

Og interiøret?
Du ville nok forvente, at det så sådan ud.
Ville du ikke?



Statens Museum for Kunst.
Den Nye Bygning.

Du ville nok ikke forvente denne arkitektur:



I det store scenerum og auditorium var der projektor og lærred.
Perfekte omgivelser til et interaktivt foredrag.

Statens Museum for Kunst har to ansigter.
Den nye facade.
Og den gamle facade.
Een, der afspejler omhu for nutidige og modernistiske trends og tendenser.
Og en anden, der afspejler omhu for det, der var.

Det første højdepunkt på udstillingen var 100 Rembrandt'er på samme sted.
Det andet højdepunkt var de to gentilskrevne Rembrandt malerier og
det tredje højdepunkt er en udstilling ved navn
HIGHLIGHTS.


HIGHLIGHTS - en udstilling.
De bedste værker i Statens Museum for Kunsts samlinger bliver præsenteret på en helt ny - og meget udfordrende måde.
I forbindelse med et brandsikringsprojekt i den gamle bygning vises et omfangsrigt udvalg af 700 års kunst - fra nutidskunst af  Baselitz via Jorn, Picasso, Braque, Matisse til Eckersberg, El Greco, Cranach, Mantegna, Lorenzetti - og mange andre.
Jeg må ikke glemme Rubens.
Præsentationen er på en måde som gulv til loft ophængningerne fra fortiden, som det blev oplevet af musets første gæster, da det åbnede i 1896.



Værkerne er hængt fra gulv til loft - tæt - i kronologisk orden.
Men omgivelserne er ændret og de gamle malerier præsenterer sig helt anderledes i de hvide, store rum i den nye bygning. Ligesom værkernes juxtaposition viser nye analogier.

2004 - 1905 Nutidskunst og Moderne Kunst
Jeg har udvalgt nogle af værkerne fra HIGHLIGHTS. I omvendt kronologisk orden:

 


Georg Baselitz (f. 1938), Crema, 2004, olie på lærred

Pablo Picasso (1881 - 1973), Naked Woman lying by Window, 1971, blyant, rød og blå kalk
Asger Jorn (1914 - 1973), Vision Rouge (Red Visions), 1944, olie på lærred
Amedeo Modigliani (1884 - 1920), Alice, 1918,
olie på lærred
Georges Braque (1882 - 1963), Arbres (The Trees at l'Estaque), 1908,
olie på lærred
André Derain (1880 - 1954),
La danseuse ou la femme en chemise (woman in chemise), 1906, olie på lærred
Henri Matisse (1869 - 1954), Portrait of Madame Matisse. The Green Line, 1905,
olie på lærred

1820 - 1337 Ældre Kunst.
Vist i modsat kronologisk orden:




C.W. Eckersberg (1783 - 1853), Bella and Hanna. The Eldest Daughters of M.L. Nathanson, 1820, olie på lærred
El Greco (1541 - 1614), Portrait of a Man, 1570-1575, olie på lærred
Nicolas Poussin (1594 - 1665), The Testament of Eudamidas, 1644-1648, olie på lærred
Jan Gossaert (1478 - 1532), Portrait of a Man, 1493-1532, olie på lærred
Lucas Cranach d. Æ. (1472 - 1553), Venus with Cupid stealing honey, 1530, olie på træ
Parmigianino (1503 - 1540), Portrait of Lorenza Cybo, 1523, olie på træ

Andrea Mantegna (1430 - 1506), Christ as the suffering Redeemer, 1495-1500, temperafarve på plade
Ambrogio Lorenzetti (1317 - 1348), St. John the Baptist, 1337-42, temperafarve på plade



Efter HIGHLIGHT.
Ophængningen er helt sikkert udfordrende. Kunstværkerne har ikke den plads, de plejer at have.
Værkernes juxtaposition er udfordrende.
Gamle malerier side om side med nye.
Stilarter er blandet.
Gamle malerier i den nye bygning.
Nye analogier opstår helt sikkert.

Men som tilskuer har jeg en unik mulighed for at udforske.
Jeg havde aldrig før hørt om kunstneren
Gijsbrects.
Flamlænderen Cornelius Nobertus Gijsbrects.
Han var kunstner ved det danske hof i nogle år.
Han malede en slags fotorealisme.
Han havde en vidunderlig tvistet hjerne. Han har eksempelvis malet bagsiden af et indrammet maleri!
Et maleri fra 1675 var nutidigt for mig.
Jeg kender en nutidig kunstner, der maler på nøjagtig samme måde.
Jeg beundrer det håndværksmæssige.

Sidste gang jeg havde den følelse, at en kunstner lever lige nu var i Chicago.
I Oak Park så jeg flere af arkitekten Frank Lloyd Wrights huse.
Et fra 1909 så ud som var det bygget i går.


To øvrige udstillinger:
Lilibeth Cuenca Rasmussen: EgoShow, i X-room 18. februar - 14. maj 2006 og Dansk Skulptur 1850-2000 i skulpturgangen mellem den gamle og den nye bygning.
Det er ikke fair overfor hverken Lilibeth Cuenca Rasmussen eller Dansk Skulptur at sige noget som helst.
Jeg så dem.
Men mit modtageapparat var lukket ned grundet mental udmattelse.


Tanker.
At gøre noget udfordrende i kunstverdenen - noget der forenes i en syntese -  uden at fjerne fokus fra kunsten.
Ja, det er en kunstart for sig selv.
Med udstillingerne
"Rembrandt? The Master and his Workshop" og
SMK HIGHLIGHTS
har Statens Museum for Kunst fået succes indenfor denne særlige kunstart.


En gang så jeg noget udfordrende i kunstverdenen - noget der forenedes i en syntese - uden at fjerne fokus fra kunsten.

Det var tilbage i 1993.
Koldinghus Slots Ruin i Kolding er blevet nænsomt, nutidigt og smukt resatureret og fornyet af arkitekterne Inger and Johannes Exner
1972-92
.
Denne ekstraordinære historiske atmosfære, den nutidige arkitektur og Mirós skulpturer forenedes i en syntese.

Tilstedeværelsen af navnet
Allis Helleland i begge tilfælde, hos Statens Museum for Kunst og hos Koldinghus Slots Ruin kunne være et tilfælde
?
Men det er det ikke.




Fotos: Af SMK Foto (tilladelse foreligger)






My way - I am proud of doing it my way.
 
 COPYRIGHT ASBJORN LONVIG
see Asbjorn Lonvig's
Copyright - Business Concept - Disclaimer

Et Statsligt Museum, en hollænder ved navn Rembrandt og HIGHLIGHTS - Art News Artblog af Asbjørn Lønvig
Et Statsligt Museum, en hollænder ved navn Rembrandt og HIGHLIGHTS - Art News Artblog af Asbjørn Lønvig
Et Statsligt Museum, en hollænder ved navn Rembrandt og HIGHLIGHTS - Art News Artblog af Asbjørn Lønvig
Et Statsligt Museum, en hollænder ved navn Rembrandt og HIGHLIGHTS - Art News Artblog af Asbjørn Lønvig