Download brochures.Kollektion of plakater på Forney
i Paris


(in Danish)...


af Asbjorn Lonvig, kunstner
Link til mig - jeg linker tilbage. Kontakt mig
Site navigation.

0
Choisissez la version française en cliquant sur le drapeau.
 
Bibliotèque Forney
Hôtel de Sens
1, rue de Figuier
75180 PARIS CEDEX 04
 
Thierry Devynck!
Mange tak for brevet af 16. november 1993.
Jeg har nu lavet "un ensemble représentatif" og jeg vil nu aflevere den til Peder
Stougaaard på Dansk Plakatmuseum, således at den kan sendes til Dem sammen
med Cassandre plakaterne.
Jeg har skrevet lidt om de enkelte plakater.
Jeg medsende en folder på fransk og en brochure på engelsk og fransk.
Jeg sender ikke nogen faktura, idet jeg hellere vil have lidt hjælp i forbindelse med
udstilling o.l. i Paris.
Jeg håber, vi kan mødes i Paris i den nærmeste fremtid.
Da jeg sidts var i Paris lavede jeg 4 motiver.
Dem vil jeg medbringe.
Jeg er ikke så god til fransk, så dette brev og beskrivelsen af plakaterne har jeg fået
hjælp til at oversætte til fransk.
Jeg håber, at vi kan tale sammen på engelsk.
 
Lille Fejringhus
24. november 2002
Asbjørn Lønvig
 
 PLAKATER til PARIS
 
 
"LANDMANDSLIV - EN KUNSTART"
Det betyder "landmandsliv - en kunstart" på fransk.
En leder indenfor Kreditforeningen Danmark kom en dag og sagde: "Vi har et problem
med vores image - folk vil snakke overbelåning og underskud, kan du ikke finde en
ny indgang til vore kunder?".
 
 
Jeg lavede så plakaten "LANDMANDSLIV - EN KUNSTART", hvor en gris
ballancerer med en ko, som balancerer med en landmand, som ballancerer med en
stak penge.
Lederen, der havde bestilt billedet, syntes godt om motivet og der blev bestilt 1000
indrammede plakater!
Hver gang der kommer en person med tilknytning til landbruget i vort galleri, vil de
købe plakaten.
 
"SPIL IKKE SUR - SPIL BRIDGE"
Danmarks Bridgeforbund skulle have lavet en plakat.
Det blev til "SPIL IKKE SUR - SPIL BRIDGE, som på fransk betyder "spil ikke sur -
spil bridge". Det indeholder et dansk ordspil, som ikke kan gengives på fransk.
 
 
Danmasrks Bridgeforbund og dets medlemmer blev meget begejstret for billedet.
Teksten "SPIL IKKE SUR - SPIL BRIDGE" er blevet forbundets nye slogan, motivet
er brugt på forsiden af forbundets blad, på brochurer m.v.
 
"HORSENS - 1990"
Byen Horsens var i 1990 vært for et meget stort idrætsarrangement med 25.000
deltagere.
I den sammenhæng lavede jeg "HORSENS - 1990" med 4 kvindelige gymnaster.
Motivet blev lavet som plakat og som frimærker.
Forneden på plakaten er et digt lavet til lejligheden af Aarhus Teaters huspoet
Henning Mortensen.
 
"SVANE DATA"
Et nystartet EDB-firma, skulle have en plakat. Firmaet hed SVANE - DATA, hvorfor
det var nærliggende at lave en farvestrålende svane.
Svanen blev anvendt til mange formål.
 
 
"ERIK JENSEN, KRAGELUND A/S"
Erik Jensen, Kragelund A/S er et byggefirma.
Firmaet skulle have et nyt logo.
Jeg fandt ud af, at tagspær har en spændende og markant form.
Fire spær på højkant i fire farver på sort baggrund.
Motivet stod til vurdering et stykke tid, og min kone sagde på et tidspunkt: "Jeg tror,
den er der!".
Jeg var enig og inviterede chefen for byggefirmaet til en præsentation.
Han kom og i fortsættelse af en masse snak afslørede jeg billedet.
 
 
Chefen for byggefirmaet sagde ikke noget - han kiggede bare.
Der gik et minut, der fik 2.
Da der var gået 5 minutter sagde han: "Det er lige det, jeg skal have".
Det er altid en fornøjelse at lave noget folk ikke forventer, men som viser sig at det
helt rigtige.
Grafisk set var spærene optimale, men rent konstruktionsmæssigt var spærene
forkerte.
"Det er en del af kunsten" fastslog chefen for byggefirmaet, og motivet blev så lavet
som plakat, postkort, brevpapir, skilte og meget andet. Det mest specielle var, at det
blev brugt som vinetiket.
 
"LÆS AVIS"
Det betyder "læs avis" på fransk.
Chefredaktør Vagn Nygaard fra avisen Vejle Amts Folkeblad spurgte mig en dag, om
jeg ikke kunne lave en plakat i anledning af avisens 125 års jubilæum.
Jeg lavede et meget smukt blad til ham.
Det var nu ikke lige det, han havde ventet af mig!
Det skulle være noget mere humoristisk!
Jeg lavede så "LÆS AVIS".
 
"Hvis jeg kendte prisen, ville jeg kalde billedet genialt!" udbrød chefredaktøren
spontant.
Han fik prisen, og plakaten blev trykt.
Motivet er siden blevet brugt af flere aviser landet over.
Det er blevet brugt på T-shirts og mange andre steder.
Vejles bybusser kører rundt med motivet.
 
"ODENSE - 999 år"
Odense by fyldte i 1988 1000 år.
Odense er jo H. C. Andersens fødeby.
Jeg lavede "ODENSE - 999 år" som man kunne varme op på året før 1000 års
jubilæet.
Motivet var Den Grimme Ælling.
Jeg tog til Odense med originalen under armen og sagde til Stadsdirektøren, at han
skulle bruge motivet i 1987.
Det vidste han nu ikke rigtig.
 
 
Men en måned efter ringede Stadsdirektøren til mig og bestilte 5.000 plakater, 10.000
postkort, 160.000 klistermærker m.m.
Motivet blev også brugt på plastposer og T-shirts.
I 1987 var det skægt for mig at komme til Odense.
Jeg spurgte senere Stadsdirektøren, om der var andre ting, jeg kunne lave til ham.
Jo, H. C. Andersen var jo altid god.
Jeg gik på børnebiblioteket og lånte alle H.C. Andersens eventyr.
Jeg valgte 8 eventyr og lavede et motiv til hver.
Jeg viste dem til Stadsdirektøren og Borgmesteren og resultatet blev, at motiverne
blev trykt som postkort og lagt i en eksklusiv æske med FYRTØJET på låget.
Denne æske brugte ODENSE som gave til alle gæsterne i jubilæumsåret.
De 8 motiver blev derefter trykt som plakater. De indgår nu i min kollektion og sælges
verden over.
 
"FYRTØJET" og "EVENTYR I ELVERHØJEN"
"FYRTØJET" hedder "fyrtøjet" på fransk.
H. C. Andersen-spillene holder til i Den Fynske Landsby opførte
"FYRTØJET" i jubilæumsåret.
Jeg aftalte med Turistchefen i Odense og instruktøren for H. C. Andersen-spillene, at
jeg fremtidigt skulle lave plakaten til forestillingerne.
 
 
"EVENTYR I ELVERHØJEN" som betyder "eventyr i elverhøjen" på fransk er et
eksempel fra 1989.
"MIT LIVS EVENTYR"
I 1988 opførte man i Den Fynske Landsby musicalen "mit livs eventyr", som den
hedder på fransk.
Jeg lavede Den Grimme Ælling med H. C. Andersens karakteristiske hat og ægget,
hvorfra ællingen netop var kommet.
Motivets inspiration var sætningen fra Den Grimme Ælling "...når blot man har ligget i
et svaneæg....".
 
 
Projektet var sponseret af bryggeriet ALBANI.
Motivet blev også anvendt som forside på programmet for musicalen.
 
"SILKEBORG"
Silkeborg er navnet på en by.
Jeg lavede på et tidspunkt 6 motiver til receptkuverter til SVANE APOTEK i
Silkeborg.
Blandt motiverne var hjuldamperen Hjejlen samt andre typiske Silkeborg motiver.
Jeg henvendte mig til Turistchefen og viste ham motiverne og spurgte, om ikke
Silkeborg skulle have nye turistplakater.
Det endte med to plakater. Den ene med motivet Hjejlen og den anden med det
karakteristiske hus ved havnen.
 
 
 
I baggrunden til venstre på motivet med huset ved havnen er en rød fabrik.
Det er Silkeborg Papirfabrik, som sponserede foretagendet.
 
"VIBORG"
Viborg er også en by.
Jeg havde sendt nogle eksempler på mine billeder til Turistchefen i Viborg.
Jeg kom så til Viborg for at lave research.
Turistchefen viste mig rundt.
Turistchefen er en meget dynamisk og travl mand.
Aldrig har jeg før  kørt så stærkt og set så meget på så kort tid.
Hverken før eller siden har jeg kørt med 140 km i timen i en Citröen 2CV.
Jeg lavede 3 oplæg til Turistchefen.
Blandt andet et motiv med domkirken, som jeg gav en lidt speciel farve.
Turistchefen sagde med det samme, at det gik vist nok ikke.
 
 
 
Han drønede lige ned til biskoppen med det samme.
Men mod forventning syntes biskoppen at billedet var fortræffeligt.
Siden har jeg kaldt mig "godkendt af biskoppen".
I øvrigt har min kone og jeg fået ros af en anden biskop. Det var i forbindelse med at
vi lavede 2 messehagler til en kirkes 850 år jubilæum.
"SPÆNDENDE HISTORIE" betyder "spændende historei" på fransk.
"SKØN NATUR" betyder "skøn natur" på fransk.
"SERVICE UDDANNELSE OG FORSKNING" betyder "service uddannelse og
forskning" på fransk.
 
"SIGN SERVICE"
Sign Service er navnet på et firma, der producerer skilte.
Motivet er firmaets logo.
Det er brugt fra flag over brevpapir til emballage.
Da logoet skulle introduceres lavede vi 400 stk. serigrafier af logoet.
Jeg signerede de 400 serigrafier og de blev givet som gave til alle gæster ved en
reception i forbindelse med firmaets start.
 
"TANDLÆGEHUSET...."
En sund og en usund tand til en tandlæge, som udleverer motivet i plakatform til alle
børn, der kommer i kliniken.
 
 
"FUJI"
Det hedder plakaten, hvilket står i nederste venstre hjørne - på japansk.
 
 
 
FUJIYAMA er Japans nationalhelligdom, som alle japanere skal besøge mindst een
gang i deres liv som en slag pilgrimsfærd.
Plakaten er lavet efter vores rejse til Kina og Japan i 1992. Den skal blandt andet
bruges i forbindelse med vore aktiviteter i Japan.
 
"PULS"
"PULS" betyder "puls" på fransk.
 
 
 
Byen Brande er i Danmark kendt for sine gavlmalerier.
I forlængelse af en udstilling, jeg holdt i Brande, skulle jeg lave et gavlmaleri til byen.
En meget spændende opgave.
To malere stod på høje stiger, mens jeg stod på jorden og dirigerede.
Gavlmaleriet er lavet på strøget tæt ved torvet midt i byen på vel nok den bedste gavl
i byen.
Plakaten "PULS" er lavet i samarbejde med BRANDE BLADET, den lokale avis.
Ved alle indfaldsveje til Brande står et minigavlmaleri af "PULS" for at fortælle, at nu
kommer man til gavlmaleriernes by.
Motivet er endvidere hugget i sten i en statuette, der hvert år uddeles som
erhvervspris.
"PULS" indgår også som logo for Brande i forbindelse med Brandes 25 års jubilæum
som gavlmaleriernes by.
 
"BLIV INGENIØR I HORSENS"
Er lavet til Horsens Ingeniørhøjskole.
Man har 3 linier.
"MASKIN" betyder maskinlinien.
"EKSPORT" betyder eksportlinien.
"BYGNING" står for bygningslinien.
 
"DIN GRØNNE SKOBUTIK"
 
 
 
"DIN GRØNNE SKOBUTIK" betyder "din grønne skobutik".
Det er en kæde af 120 skobutikker over hele Danmark.
Kæden ville have kunst på sine plastposer.
Jeg viste dem den grønne giraf med røde sko.
De blev meget overraskede.
Men de blev så glade for motivet, at de trykte 2.000.000 plastposer, plakater og kort.
Jeg foreslog samtidig, at de skulle have nyt indpakningspapir. Grønt med gule pletter
naturligvis.
Det ville de ikke.
To år senere så jeg, at kæden havde fået nyt indpakningspapir - grønt med gule
pletter!
Det er dejligt at lave noget ingen vidste fandtes.
 
"JDC DATA"
JDC DATA er et EDB firma. Den markante røde form i motivet er en arkitektonisk
detalje på JDC DATAs bygning.
Som det fremgåer er det forsiden på en kalender.
 
"CLAAS"
CLAAS er et meget stort tysk firma, der producerer landbrugsmaskiner til hele
verden.
Indtil nu har jeg lavet 2 plakater til CLAAS. Den første var til CLAAS DANMARK.
 
 
 
Den næste - og det er den, der er i samlingen - er lavet til CLAAS USA og CLAAS
Tyskland.
Jeg har for nylig lavet en plakat til CLAAS, som skal gå verden over.
Plakaten hedder CLAAS WORLD, og skal fortælle, at CLAAS arbejder world-wide.
Til illustration af dette har jeg anvendt NEW YORK skyline i øverste venstr hjørne
samt SYDNEY OPERA HOUSE i det nederste højre hjørne og midt i billedet er nogle
CLAAS mejetærskere.
Plakaten er ikke trykt på nyværende tidspunkt.
 
"LARSEN & LAURSEN"
Larsen & Laursen er et rådgivende ingeniørfirma.
Motivet af uglen er anvendt på tilbudsmapper, postkort m.v.
 
"FORSORG & HOSPITAL"
"FORSORG & HOSPITAL" betyder "forsorg & hospital" på fransk.
Det er en messe, som holdes hvert andet år i Messecenter Herning.
Jeg har netop for 5. gang lavet logoet til messen.
Jeg får hver gang et tema. I 1994 er temaet "FRIHED" som betyder "frihed" på fransk.
 
 
 
Jeg har symboliseret frihed med 4 fugle.
Logoet går så igen på brochurer, adgangskort, kataloger m.v.
Som noget specielt har vi fået et beskyttet værksted for fysisk og psykisk handicap¬
pede til at lave en uro af de 4 fugle.
I 1992 var temaet "NETVÆRK" som betyder "netværk" på fransk.
 
"TV-SYD"
TV-SYD er en TV station.
"STØTTEFORENING" betyder støtteforening på fransk.
I 1987 holdt man et "GALLA SHOW".
 
 
Kontakten med TV-SYD resulterede i en TV udsendelse om mine plakater m.v.
 
 "SERVICE & INDKØB"
"Service og Indkøb" betyder "service og indkøb". Det er en lokal forbrugsmesse
arrangeret af Y's Men Club.
Derfor de små Y's Men.
 
 
"NIELS BURCHARTH"
NIELS BURCHARTH er et handelsfirma, der ved hjælp af en plakat ville vise, hvad
en BRANDSTOP - en brandslukker - kunne bruges til.
Den nåede helt til tops i en dansk reklamekonkurrence.
 
"UNIKUM"
Firmaet Danline kom til mig og sagde, at de havde lavet verdens bedste EDB
produkt.
Lav et logo og et navn, sagde de til mig.
 
 
Jeg lavede motivet og kaldte det "UNIKUM", som betyder "unikum".
Motivet er helt uden symbolik - det har kun en genkendelsesfunktion.
Motivet er brugt på alt vedrørende produktet. Fra emballage til plakater.
Kasetter, manualer, brochurer, T-shirts og sportstøj.
En dag ringede marketingchefen fra Danline til mig og sagde, at nu var målet nået.
Folk henvendte sig til ham for at KØBE plakaten.
Han fortalte mig, at en marketingchefs drøm var at SÆLGE sit salgsmateriale.
 
"VISUAL KNOWLEDGE"
En virksomhed, der laver visuelt udstyr, blandt andet skoletavler og hvide tavler til
erhvervslivet, henvendte sig og ville have en plakat.
Jeg lavede en plakat med 4 ugler der spejler sig i hinanden.
Uglen hedder HOWARD THE OWL.
Jeg kaldte plakaten VISUAL KNOWLEDGE, som betyder "synlig klogskab".
 
 
 
En mangetydig titel, som er blevet firmaets slogan.
Plakaten er trykt i flere tusinde eksemplarer og HOWARD THE OWL er brugt til
kalendere m.v.
 
"KELSEN"
KELSEN er en af verdens største producenter af småkager. Det er en fusion af 4
danske småkagefabrikker. I forbindelse med fusionen fik firmaet nyt navn og nyt logo.
Det nye navn var KELSEN.
Jeg skulle lave en serie plakater, der fortalte om fusionen og det nye navn og nye
logo.
Det blev til 3 motiver med 4 sammenflettede kringler, som symboliserer fusionen.
Så er der motivet med klovnen, som har teksten MY NEW BOW TIE.
Klovnen, som jo egentlig ikke har noget med småkager at gøre, kom ind i billedet på
følgende måde:
Da min kontaktperson fra Kelsen besøgte mig første gang, fortalte han, at han havde
købt klovnen som postkort i en butik.
Da jeg besøgte KELSEN første gang, så jeg klovnen i plakatudgave hænge på en
opslagstavle.
Men det kunne jo være ligemeget, for der var ingen forbindelse mellem en klovn og
småkager.
Mens jeg sad og arbejdede med kringlerne lød der et ordentlig brag fra galleriet.
Det var klovnen der faldt ned og glasset splintredes til alle sider. Der blev et stort hul i
gulvet.
Nu havde klovnen gjort så grundigt opmærksom på sig selv, st jeg var nødt til at
bruge den. Derfor udskiftede jeg butterflyen med KELSENs nye logo og kaldte
billedet for MY NEW BOW TIE - altså "min nye butterfly".
 
 
Alle på KELSEN syntes om billedet!
Der er trykt 4 plakatermotiver i A3 størrelse og 4 i 70 x 100 cm.
 
KOLLEKTION
I den fremsendte samling indgår også vores kollektion, som sælges fra vort galleri, fra
andre gallerier, fra butikker m.v.
Plakaterne findes med trykt signatur.
De fleste - også bestillingsopgaverne - findes endvidere i 100 til 300 nummererede og
signerede eksemplarer.
 
  
 BIBLIOTÈQUE FORNEY
 HÔTEL DE SENS
 1, RUE DU FIGUIER
 75180 PARIS
 Monsieur THIERRY DEVYNCK
 ENSEMBLE REPRÉSENTATIF
 ASBJØRN LØNVIG
 

Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.

Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris. By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.
Kollektion af plakater på Forney i Paris.
By Asbjorn Lonvig.


My way - I am proud of doing it my way.
 
 COPYRIGHT ASBJORN LONVIG
see Asbjorn Lonvig's
Copyright - Business Concept - Disclaimer
 
 
webmaster